Wręczenie certyfikatu

„Dobre relacje z pacjentem” to program edukacyjny dla szpitali mający na celu poprawę relacji personelu medycznego z pacjentami. Jakość relacji z pacjentem, jego zaufanie do personelu medycznego, ma bezpośredni wpływ na jakość i bezpieczeństwo leczenia. Zbudowanie dobrych relacji z pacjentem pozwala na osiągniecie lepszych efektów terapeutycznych i zwiększenia satysfakcji pacjentów z przebiegu leczenia, a dla personelu zadowolenia z wykonywanej pracy.

Jak powiedział prezes firmy Leszek Denkiewicz „Dobre relacje z pacjentem” to autorski program firmy Next Medica, realizowany pod honorowym patronatem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Program uzyskał akredytację Towarzystwa Promocji Jakości Opieki Zdrowotnej w Polsce. Szpitale biorące udział w projekcie, po jego ukończeniu, mogą otrzymać Certyfikat „Dobre relacje z pacjentem”. Decyzję o jego przyznaniu podejmuje Kapituła, pod przewodnictwem prof. dr. hab. n. med. Marcina Wojnara, Kierownika Katedry i Kliniki Psychiatrycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego”.

Koordynator projektu, p. Leszek Denkiewicz, przedstawił przebieg projektu w Szpitalu Praskim, którego realizacja trwała ok. 4 miesiące (podobnie jak w innych szpitalach). Program składa się ze szkoleń, warsztatów oraz kursu e-learning, w którym bierze udział cały personel medyczny szpitala. Przez cały czas trwania programu prowadzone jest również monitorowanie doświadczeń pacjentów w relacjach z personelem medycznym. W każdym tygodniu, na określonej grupie hospitalizowanych osób wypisywanych z poszczególnych oddziałów, przeprowadzane są krótkie wywiady, które pozwalają ocenić poziom tych relacji  Pytania dotyczą, trzech filarów budowania relacji z pacjentami: okazania przez personel zainteresowania, prowadzenia zrozumiałej dla pacjenta komunikacji oraz zaangażowania pacjenta w proces decyzji o wyborze postępowania medycznego.

Leszek Denkiewicz zaprezentował również wyniki, które uzyskał Szpital Praski.
Ponad  88% personelu medycznego ukończyło kurs e-learning, a następnie z sukcesem zdało egzamin. Monitoring doświadczeń pacjentów prowadzony przez cały czas trwania projektu pokazał, że personel Szpitala ma w  tym obszarze bardzo wysokie kompetencje. Zmiana odnotowana w wyniku monitorowania doświadczeń pacjentów wyniosła +14%, co jest wynikiem powyżej założonego na początku działań celu.

Wręczając certyfikat prof. Marcin Wojnar powiedział między innymi: „Kontakt z pacjentem, niezależnie od specjalności lekarza i od stanu pacjenta, jest podstawą każdego procesu terapeutycznego. Trudno byłoby pomóc większości naszych pacjentów bez dobrego kontaktu, bez zbudowania właściwej relacji i utrwalenia wzajemnej więzi. Zaufanie, jakie pacjent ma do personelu, zależy w dużej mierze od nas samych; zależy od tego, jak traktujemy pacjenta, jak do niego podchodzimy, jak się z nim komunikujemy, jaki rodzaj informacji i w jaki sposób mu przekazujemy. Nasz kontakt z pacjentem powinien być zbudowany na tych filarach, na których opiera się poprawna komunikacja.”

Cały projekt wymaga osobistego zaangażowania osób kierujących pracą Oddziałów, zarówno lekarzy jak i pielęgniarek. Dlatego certyfikat odebrali w imieniu lekarzy ordynator Oddziału Ginekologii pani Małgorzata Reinholz-Jakólska oraz Pielęgniarka Oddziałowa pani Elżbieta Gorzkowska

Ordynator powiedziała, że analiza wyników monitorowania doświadczeń pacjentów na poszczególnych jego etapach skłaniała do zastanowienia nad pracą lekarzy, ale też do wprowadzania zmian. Np. zadbano o większą intymność przy przeprowadzaniu rozmów z pacjentkami oraz poświęcanie im więcej czasu i uważności.

Pani Pielęgniarka Oddziałowa zwróciła uwagę na to, że cały projekt „Dobre relacje z pacjentem” był dla niej i jej koleżanek odświeżeniem i usystematyzowaniem wiedzy, która w znacznym stopniu posiadają. To nowe spojrzenie dało zmiany w ich zachowaniu w relacjach z pacjentami.

V-ce Prezydent Warszawy, pan Paweł Rabiej, sprawujący nadzór właścicielski nad Szpitalem Praskim odniósł się do zagadnienia budowania dobrych relacji pomiędzy pacjentami  a personelem szpitala. Wspomniał o tym, że to pacjenci są właścicielami szpitali i oni są najważniejsi. Zdaniem pana Prezydenta stałe monitorowanie doświadczeń pacjentów oraz budowanie właściwych relacji powinno być standardem we wszystkich szpitalach należących do samorządu Warszawy.

Kontakt dla mediów: Dorota Minta, tel: 668 564 794, dorota.minta@nextmedica.pl